VSync ،FreeSync یا G-Sync کدام برای مانیتور گیمینگ مناسبتر است؟
در این مقاله سعی داریم شما را با هر یک از مفاهیم فوق بیشتر آشنا کنیم
اگر تاکنون به تنظیمات گرافیکی یک بازی کامپیوتری نگاه کرده باشد، احتمالاً متوجه گزینهای به اسم Vsync شدهاید. یا اگر برای خرید بهترین مانیتور گیمینگ به فروشگاه بروید، ممکن است اصطلاح G-SYNC یا FreeSync را شنوید. گرچه ممکن است نویسندگان یا تولید کنندگان این ویژگی را به عنوان مزیت اصلی محصول خود معرفی کنند، اما این اصطلاحات برای کاربران جدید صرفا گیج کننده هستند، امروز قصد داریم به توضیح آنها بپردازیم.
منظور از این واژهها چیست؟ آیا شما به مانیتور مجهز به G-sync یا Freesync نیاز دارید؟ این قابلیت در تجربه بازی کاربر چقدر تفاوت ایجاد خواهد کرد؟ در این مقاله، ما هر اصطلاح را به همراه معنی آن کاملاً توضیح خواهیم داد و خواهیم گفت که چند درصد از محصولات از چنین ویژگیهایی استفاده میکنند که از قدیمیترین نوع این فناوری، یعنی V-Sync شروع میشود.
Vsync چیست؟
Vsync یا همگام سازی عمودی تصویر در درجۀ اول برای رفع پارگی تصویر یا Screen Tearing در نمایشگرها طراحی شده است. پارگی که در تصویر روبرو آن را مشاهده میکنید، پدیدهای مصنوعی را به وجود میآورد که موجب میشود تا تصویر به دو قسمت غیر یکسان تقسیم شده که به آن پارگی تصویر میگویند.
پارگی تصویر معمولاً به دلیل عدم تطابق بین فریم ریت تولید شده توسط سخت افزار و نرخ بروزرسانی نمایشگر به وجود میآید. به عنوان مثال، اگر کامپیوتر شما در حال ارسال 100 فریم بر ثانیه به نمایشگر است و مانیتور یا تلوزیون شما 60 هرتز باشد (معادل 60 فریم بر ثانیه)، پارگی تصویر هنگامی رخ میدهد که فریم جدید ارسالی از کارت گرافیک با فریم ریت فعلی نمایشگر مطابقت نداشته و در نتیجه باعث بروز پارگی تصویر میشود.
مزایا و معایب Vsync
Vsync با مجبور کردن سخت افزار گرافیکی شما برای مطابقت (یا همگام سازی) با نرخ بروزرسانی نمایشگر، سعی در کاهش یا از بین بردن پارگی تصویر دارد. وقتی فریمها با همان سرعت رندر و نمایش داده شوند، احتمال پارگی بسیار کمتر میشود و این راه حل یک روش کاربردی برای جلوگیری از پارگی تصویر و سایر مشکلات است. البته، Vsync معایبی هم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
اولین و بارزترین مسئلهای که درمورد Vsync وجود دارد، این است که نرخ فریم به میزان نرخ بروزرسانی نمایشگر محدود میشود، در حالی که پارگی تصویر ممکن است به طور قابل توجهی کاهش یابد، شما نمیتوانید از تمام قدرت کارت گرافیک خود استفاده کنید. Vsync همچنین میتواند باعث ایجاد تأخیر ورودی یا همان Input Lag شود. هر چند میزان آن جزئی است، اما میتواند برای ژانرهایی نظیر بازیهای مبارزهای یا سرعتی که به دقت بالا نیاز دارند، مشکل ساز شود. همچنین، این قابلیت میتواند هنگام نمایش ویدئو یا فیلمهایی با نرخ فریم کمتر، زمانی که افراد یا اشیا روی صفحه ظاهر میشوند، موجب اثر لرزش تصویر شده و آنها به طرز عجیبی لرزش یا حرکت میکنند. قابلیت FreeSync سعی دارد برخی از این محدودیتها را برطرف کند.
FreeSync چیست؟
در حالی که Vsync سعی در تنظیم سرعت انتقال فریمها به نمایشگر دارد، فناوری FreeSync شرکت AMD برعکس این موضوع عمل میکند. FreeSync سعی میکند نرخ بروزرسانی نمایشگر را به صورت پویا تنظیم کند تا فریم ریت نمایشگر با خروجی سخت افزارهای گرافیکی مطابقت داشته باشد. از آنجا که نرخ بروزرسانی پویا است، FreeSync میتواند تغییرات فریم ریت را در هر لحظه حفظ کند. بنابراین، بخشهایی از بازی که که باعث میشود نرخ فریم به شدت افت کند، همگام سازی را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
روشی که FreeSync به آن دست پیدا کرده در واقع بسیار ساده و به نوعی ظریف است. این قابلیت فقط مانیتور را مجبور میکند تا نمایش فریم فعلی را تا زمان دریافت فریم جدید از سخت افزار گرافیکی ادامه دهد، بنابراین همیشه تصاویر را با همان سرعت خروجی نمایش میدهد (تا زمانی که نرخ بروزرسانی بین 9 تا 240 فریم بر ثانیه کاهش یابد، محدودۀ بروزرسانی پشتیبانی شده برای نمایشگرهای مجهز به FreeSync). از آنجا که این یک راه حل سخت افزاری از سمت نمایشگر است، بعد از روشن کردن FreeSync هیچ گونه مشکلی در عملکرد نهایی به وجود نمیآید. شرکت AMD نسل دوم FreeSync را در سال 2017 معرفی کرد که نقطۀ عطف آن در فروش به دو گزینۀ پشتیبانی از HDR و میزان تأخیر کم مربوط میشد.
یکی از مهمترین نکاتی که درمورد FreeSync وجود دارد، این است که برای استفاده از این قابلیت باید از کارت گرافیکهای سری AMD استفاده کنید. اگر شما از دارندگان کارت گرافیک Nvidia باشید، شانس استفاده از این قابلیت را ندارید و به نمایشگری با قابلیت پشتیبانی از G-Sync نیاز خواهید داشت.
G-Sync چیست؟
فناوری G-Sync فریم ریت نمایشگر را با فریم ریت خروجی سخت افزار شما هماهنگ میکند و مانع از پارگی تصویر خواهد شد. در واقع این قابلیت روی یک اصل بسیار مشابه با AMD کار میکند. بر خلاف FreeSync که از پروتکلهای DisplayPort Adaptive-Sync استفاده میکند، (از HDMI نیز پشتیبانی میشود) و از حق امتیاز رایگان برای استفاده در نمایشگرها برخوردار است، اما G-Sync به ماژول اختصاصی Nvidia احتیاج دارد و تولید کنندگان نمایشگر برای گنجاندن این قابلیت در محصول خود باید حق امتیاز آن را از Nvidia دریافت کنند.
به مانند FreeSync، برای استفاده از فناوری G-Sync حداقل به کارت گرافیک GTX 650 Ti یا بالاتر نیاز دارید. در رویداد CES امسال Nvidia اعلام کرد پشتیبانی از G-Sync را به تعداد محدودی از مانیتورهای مجهز به FreeSync ارائه میدهد و به شما اجازه خواهد داد G-Sync را روی هر مانیتوری که از FreeSync پشتیبانی میکند، استفاده کنید.
اگر چه، زمانی که G-Sync فعال باشد مانیتوری که از این قابلیت پشتیبانی نمیکند، ممکن است تا حدی کار کند یا اصلاً کار نکند. این خبر برای بسیاری از افراد دارای کامپیوتر متمرکز با پردازندههای گرافیکی Nvidia خوشحال کننده است، زیرا مانیتورهای مجهز به FreeSync تا حد زیادی مقرون به صرفه تر از نمونههای مشابه با G-Sync هستند. متأسفانه در زمان نوشتن این مقاله (13 مارس 2020) تنها 12 مانیتور از این قابلیت پشتیبانی میکنند (احتمالاً در حال حاضر تعداد آنها بیشتر شده باشد)، اگر چه Nvidia برنامههای خود برای ارائه این فناوری روی مانیتورهای بیشتری خبر داده است.
همگام سازی عمودی چقدر برای بازی مهم است؟ آیا به G-Sync نیاز داریم یا FreeSync؟
به طور کلی، Vsync برای بازی بسیار مهم بوده و تنها به جلوگیری از پارگی تصویر منتهی نمیشود و برای داشتن تجربۀ روان و نرمتر مناسب است. این امر، به ویژه اگر از سخت افزار گیمینگ استفاده میکنید که فریم ریت بیشتری نسبت به نمایشگر شما تولید میکند، باید پول بیشتری برای مانیتوری با قابلیت پشتیبانی از FreeSync یا G-Sync پرداخت کنید.
در مجموع، نمایشگر مجهز به G-Sync یا FreeSync برای شما هزینۀ بیشتری نسبت به مانیتوری بدون پشتیبانی از این دو قابلیت خواهد داشت. این امر مخصوصاً درمورد G-Sync صادق است که قیمت بالای آن بیشتر به دلیل هزینۀ ماژول اختصاصی G-Sync بوده و اینکه آیا ارزش پول اضافه را دارد یا نه، در بیشتر موارد به اینکه چه سبکی بازی میکنید و کیس گیمینگ شما چه مشخصاتی دارد، مرتبط است.
اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که به انجام بازیهای مبارزهای، سرعتی یا عناوین شوتر که نیازمند عکس العمل بسیار سریع نیاز دارند و سخت افزار باید با آنها همگام باشد، تأخیر ورودی موجود در Vsync میتواند برای شما به یک مسئلۀ جدی تبدیل شود. همچنین، اگر شما به صورت حرفهای و در سطح رقابتی بازی میکنید، چند فریم کم یا زیاد میتواند برای شما حاشیۀ بین پیروزی و شکست باشد. بازی با Vsync فعال موجب میشود تا نمایشگر اندکی کُندتر باشد، در حالی که دو قابلیت G-Sync و FreeSync تجربۀ نرم و روانتری را برای کاربر به ارمغان میآورند.
با Vsync یا بدون آن!
از طرف دیگر، تفاوت در تأخیر ورودی در اکثر شرایط چند میلی ثانیهای خواهد بود، بنابراین اگر زمان زیادی را صرف بازی کردن در ژانرهای یاد شده نمیکنید و اهل بازی رقابتی و ورزشهای الکترونیک نیستید، احتمال دارد هرگز متوجه چنین مواردی نشوید. وجود چنین قابلیتی در سخت افزارهای قدیمی یا پایینتر نیز از اهمیت کمی برخوردار است.
اگر پردازندۀ گرافیکی شما نتواند فریم ریت بیشتری را نسبت به نرخ بروزرسانی مانیتور ارسال کند، به احتمال زیاد پارگی تصویر یا سایر مسائل مربوط به همگام سازی را تجربه نخواهید کرد. همچنین، با توجه به تولید فریم ریت بیشتری که ممکن است توسط سخت افزارهای پیشرفته تولید شود، این مسئله در کارت گرافیکها با مشخصات بالاتر با توجه به عملکردی که Vsync دارد، کمتر است و به احتمال زیاد متوجه چند فریم از دست رفته نخواهید شد.
برای اکثر کاربران، تفاوت بین Vsync، G-Sync و FreeSync آنقدر زیاد نخواهد بود که بتواند قیمت گذاری قابل توجهی در بازار تضمین کند. اما، اگر پولی برای پس انداز دارید یا نوعی گیمر تازه کار هستید و بهترین سخت افزار را در اختیار دارید، دو قابلیت G-Sync و FreeSync قطعاً راه حلهای بهتری هستند.